Pyhäjärven antimet hurmasivat ruoka-alan ammattilaiset
Järvikalaa NAM! oli omalla osastollaan Helsingissä Gastro –messuilla 16.-18.3.2016 välittämässä maukkaiden, ravitsemuksellisesti erinomaisten, vähähiilisten ja ekologisten järvikalatuotteiden ilosanomaa ruoka-alan ammattilaisille. Viestinnän tukena meillä oli oma kalajoukkue pelaajakortteineen, ja tietysti pohjoista naapuria vietiin murskalukemin 6-0!
Osastolla myös maistatettiin paikallista uutuustuotettamme, Järvikalapihviä. Vaatimattomina satakuntalaisina pohdiskelimme etukäteen, että mahtaako messuvieraille oikein kalapihvit maistua, kun tarjolla on kuitenkin laaja valikoima muitakin maistiaisia; lihaa eri muodoissa, leivonnaisia, pizzaa, hampurilaisia, jäätelöjä, kahvia, limonadeja, karkkeja jne. Alustava arviomme oli, että maistiaisia voisi parhaimmillaan mennä sellaiset 1500kpl yhteensä kolmen päivän aikana. Ja miten väärässä olimmekaan..
Jo ensimmäisenä aamuna, kun messuovet avautuivat klo 10, osastollamme oli ruuhkaa. Pieni uunimme heloitti punaisena pihvejä kypsiksi, ja kun luukku saatiin ensimmäisen kerran auki ja pihvit paloina messukansan maisteltavaksi, niin uunissa pitikin olla pihvejä kypsymässä koko ajan aina perjantain sulkeutumisaikaan asti. Keittiömestari Petri Siitonen oli lisäksi kehittänyt pihvien kanssa tarjottavaksi maukkaan majoneesipohjaisen kastikkeen, jossa keskeisinä ainesosina olivat Kurkkumestareitten sinappikurkkusalaatti ja Yrttipajan suolaton kalayrttimausteseos – paikallisuus näkyi siis koko maistatusannoksessa. Kolmelle päivälle varatut maistateltavat loppuivat jo toisen päivän aamuna, mutta onneksi Apetitin kautta saimme lisää maistatettavaa paikallisesta tukkuvarastosta.
Entäpä se järvikalapihvien saama palaute.. Syntyperäisenä, kyynisenä satakuntalaisena on vaikea asetella tähän adjektiiveja oikein.. Mahtavaa? Upeeta? Käsittämätöntä?
Ensimmäinen kommentti kaikilta maistaneilta oli se, että ovatpa nämä hyvän makuisia. Pihvin rakenne ja suutuntuma ovat erinomaisia ja pihvin koko sekä muoto ovat suurkeittiöille sopivat. Kun kerroimme, että järvikalapihvissä on särkeä ja ahventa, palaute oli edelleen mahtavaa: ”Hyvä, että särki on saanut taas arvonsa maistuvana kalana ruokapöydissä. Muistan, kun isoisä aina keväisin särkeä savusti/paistoi/säilöi jne..”. Monella tuntui olevan omakohtaisia lämpimiä muistoja särjestä ja sen hyvästä mausta. Myös järvikalatuotteiden ekologisuus ja erityisesti Järvikalapihvin paikallisuus sai hyvää palautetta. Pidettiin myös tärkeänä, että ammattikalastus säilyy elinkeinona järvillämme. Järvikalapihvin kalastus, massaus ja jalostus tapahtuvat 20km säteen sisällä, tätä oli monen vaikea uskoa. ”Voiko teollisuus muka valmistaa oikeasti lähiruokaa ja vielä särjestä?” Onneksi voi ja vielä meillä Pyhäjärviseudulla.
Särki ja järvikalat ovat nyt POP. Gastro –messujen ja sieltä saadun palautteen pohjalta uskaltaa jo sanoa, että järvikalatuotteilla on nyt markkinoita suurkeittiö- ja ravintolapuolella. Onneksi myös julkisella puolella, sillä ravitsemuksellisesti hyvälaatuiset järvikalat sopivat erityisen hyvin esimerkiksi koulujen ruokalistoille. Ja jos ensi syksynä kouluissa pitää olla kalaa tarjolla kahdesti viikossa, kuten huhut kertovat, niin se lupaa hyvää Pyhäjärven ammattikalastajille ja paikallisille jalostusyrityksille. Pyhäjärven kalalla on myös selkeä kilpailuetu – meillä on ensimmäinen hyvältä maistuva tuote jo valmis ja markkinoilla, tuotteen arvoketjussa ovat paikallisesti mukana riittävän iso jalostusyritys tuotekehitys- ja markkinointikanavineen (Apetit Ruoka Oy), osaava massaaja (Kolvaan Kala), riittävä määrä osaavia ammattikalastajia ja Pyhäjärven kalastusalue, joka ohjaa ja tukee ammattikalastusta sekä samalla huomioi ja seuraa Pyhäjärven saalistilannetta ja ekologista tilaa yhteistyössä Pyhäjärvi-instituutin kanssa.