Google-hautkin sen kertovat: luonnontuotteet kiinnostavat
YLE julkaisi eilen 9.12.2020 jutun niistä hakusanoista, joita Suomessa on eniten Googleen syötetty. Resepteihin ja ruokaan liittyen eniten oli haettu monia varsin tuttuja asioita, suosituimpia hakusanoja olivat esim. perunasalaatti ja muffinsi. Mielenkiintoista on, että suosituimpien hakusanojen joukkoon ylsivät myös lakkahillo, kantarelli ja suppilovahvero, sekä hieman yllättäen kuusenkerkkä ja kuusenkerkkäsiirappi! Vuonna 2019 suosituimpien ruokasanojen joukossa oli mm. pihlajanmarjahyytelö ja puolukkajauhe. Hauskoja huomioita nämäkin.
Tällä hetkellä jalostukseen kerättävien kuusenkerkkien määrä on 10-15 000 kg/kasvukausi. Määrä on häviävän pieni siihen nähden, miten paljon kuusenkerkkää olisi kerättävissä. Tärkeää on kuitenkin huomioida, että kerkkien keruu ei kuulu jokamiehenoikeuksiin eli niiden keruuseen pitää aina olla maanomistajan lupa. Keruuseen liittyy myös lukuisia laatuun ja keruun kestävyyteen liittyviä seikkoja, mutta näiden ollessa kunnossa, kerkät tarjoavat ansaintamahdollisuuden paitsi niitä jalostaville yrityksille, myös poimijoille ja metsänomistajille. Suomen metsäkeskuksen mukaan kerkästä poimijalle maksettava hinta on 5-8 €/kg. Mitä tehokkaampi poimija, sitä enemmän tienestiä.
Metsänomistajat puolestaan voivat myydä kerkkien keruuoikeuksia, ja näiden hinta Metsäkeskuksen mukaan on 0,5-1 €/kerätty kerkkäkilo. Varttuneilta taimikoilta kerkkää voidaan saada 500-800 kg/ha. Metsänomistajien kannattaisikin tehdä ns. kerkkämetsäsuunnitelma eli miettiä miten kerkät hyödynnetään sopivan ikäisistä metsistä.
Kuusenkerkkää käytetään elintarviketuotannon lisäksi kosmetiikan valmistukseen ja väriaineena. Millaisia innovaatioita kuusenkerkkään liittyen lähivuosina nouseekaan! Jännittävää on myös nähdä, miten haetuimpien ruokasanojen Google-listaus tulee muuttumaan. Olisikohan nokkonen haetuimpien sanojen listalla jo ensi vuonna?
Ps. Viljeltyjä yrttejä ja luonnontuotteita myyvän euralaisen Nordic Herbs Oy:n Petri Koivisto valittiin paikkakunnan Vuoden yrittäjäksi 2020. Koiviston valintakriteereinä oli mm. rohkeus ja ennakkoluulottomuus haastavalla alalla. Vuonna 2019 Koivisto valittiin vuoden luonnontuotetoimijaksi valtakunnallisten alan toimijoiden toimesta. Kuusenkerkkä on yksi Koiviston yrityksen tärkeimmistä myyntiartikkeleista.