Mihin haluan yritykseni menevän ja miten sinne pääsen? Näitä kysymyksiä mietittiin satakuntalaisille ja varsinaissuomalaisille broilerituottajille suunnatuissa koulutustilaisuuksissa loka-marraskuussa 2025.
Toive aiheiden käsittelyyn saatiin moneen koulutuksissa läpikäytyihin aiheisiin suoraan broilerituottajilta. Lokakuun tilaisuudessa Juha Levonen HKFoodsilta kertoi hallitustyöskentelystä osakeyhtiömuotoisissa maatilayrityksissä. Puheenvuorossaan hän korosti yrittäjästrategian merkitystä ja suositteli yrittäjiä yritysmuodosta riippumatta miettimään, millainen heidän yrityksensä on, millainen he haluavat sen tulevaisuudessa olevan ja millä toimilla nämä tavoitteet saavutetaan. Tavoitteiden konkretisoimiseksi ja selkeyttämiseksi olisi hyvä, että ne kirjattaisiin ylös. Se helpottaa myös niiden saavuttamisen seurantaa.
Paikalla olleet tuottajat pääsivät jakamaan omia ajatuksia, kokemuksia ja toimintamalleja yrityksistään sekä hallitustyöskentelystä osakeyhtiöissään. Levosen esittämät kysymykset loivat tilaisuudesta keskustelevan ja kannustivat tuottajia keskinäiseen ajatustenvaihtoon. Kysymysten ja keskustelujen aikana kävi ilmi, että tuottajat ovat miettineet yritystensä visioita eli tulevaisuuskuvia, mutta vain harva heistä on kirjoittanut niistä jotain paperille. Tähän saatiin muutos seuraavassa koulutustilaisuudessa, jossa Ilkka Raukola Suomen Yrittäjäopistosta antoi tuottajille tehtävän kirjata ylös heidän yritystoimintansa visiot vuodelle 2030. Toisten nimettöminä antamiin vastauksiin oli mahdollista tutustua tilaisuuden aikana sekä osallistujille jälkikäteen jaetun tiedoston kautta.
Raukola kannusti tuottajia analysoimaan yritystensä nykytilaa ja -toimintaa osana strategiatyötä. Analyysiä voidaan lähteä rakentamaan esimerkiksi miettimällä, mitä osa-alueita yritystoiminaan kuuluu tällä hetkellä, kuinka paljon niihin kuluu aikaa ja kuinka tuottavia ne ovat. Kun näihin kysymyksiin on saatu vastaus, voidaan suunnitella, mihin osa-alueisiin halutaan jatkossa panostaa ja mitä ylläpitää ilman suuria kehitystoimia. Samalla on syytä pohtia, mitkä tekijät vievät enemmän resursseja kuin tuottavat hyötyä eli mistä yritystoiminnan osa-alueista voitaisiin luopua ja mihin niistä vapautuva aika kannattaisi käyttää. Tämä ajattelu luo pohjan myös sille, millaisia välitavoitteita yrityksen tulisi asettaa matkalla kohti päämääriään ja millaisia haasteita tällä matkalla voidaan kohdata.
Koska maatilayritysten toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, strategiaa on syytä tarkastella ajoittain uudestaan. Tähän yhtyi myös Timo Jaakkola Lanterrasta, jonka mukaan yrittäjän tulee sovittaa toimintansa toimintaympäristön muutoksiin. Hän totesi asioiden paremmin tekemisen olevan paras tapa parantaa yrityksen kannattavuutta. Siksi virheitä on tunnistettava ja niihin on reagoitava.
Satakuntalaisille ja varsinaissuomalaisille broilerituottajille suunnatut koulutustilaisuudet on järjestetty osana Pyhäjärvi-instituutin Broileritilojen liiketoiminta- ja johtamisosaaminen -hanketta. HKFoodsin kanssa yhteistyössä toteutettavaa hanketta rahoitetaan Euroopan Unionin Maaseuturahastosta Satakunnan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten kautta.
Kirjoittaja: Vilhelmiina Karvo, asiantuntija, Pyhäjärvi-instituutti
